Zo vraag je een betalingsregeling aan

Kan je je rekening of eigen risico of eigen bijdrage niet betalen? Of wil je het liever in termijnen betalen? Dan kan een betalingsregeling de oplossing zijn. Kijk hoe je zelf een regeling aan kunt vragen.

Vraag een betalingsregeling aan

Wat is een betalingsregeling?

Een betalingsregeling zorgt ervoor dat je een rekening in verschillende delen kan betalen. Dit noemen we termijnen. Je hoeft je rekening dan niet in één keer te betalen. Het aantal termijnen dat je kunt kiezen, hangt af van de hoogte van je rekening. En verschilt van minimaal 2 tot maximaal 12 termijnen.

Betalen met automatisch incasso

Betaalt je je rekeningen met automatische incasso? Dan werkt het aanvragen van een betalingsregeling nét iets anders. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. Kijk wat je kunt doen als je rekening automatisch is afgeschreven:

  1. Storneer het bedrag

    Storneer het afgeschreven bedrag online via je eigen bank. Is de betaling niet gelukt omdat je onvoldoende saldo had? Geen zorgen, ga dan direct naar stap 2.

  2. Wacht op onze reactie

    U ontvangt een brief van ons over de niet betaalde rekening

  3. Vraag een betalingsregeling aan

    Je kunt nu in Mijn PZP een betalingsregeling aanvragen

  4. Verstuur je aanvraag

    Vul het formulier in en verstuur je aanvraag. Binnen 3 werkdagen ontvang je een bevestiging van je aanvraag.

Afspraken bij een betalingsregeling

Een betalingsregeling kan soms net iets meer lucht geven. Wel moet je je aan de afspraken houden van de betalingsregeling. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de termijnen van je betalingsregeling, je premie én mogelijk nieuwe rekeningen altijd op tijd betaalt. Heb je al een betalingsregeling, maar lukt het betalen niet? Neem dan contact op met ons via

Kan je online geen betalingsregeling aanvragen?

Soms kan je online geen betalingsregeling aanvragen, bijvoorbeeld als er al andere betalingsproblemen zijn of je al een lopende betalingsregeling hebt. Wil je toch een betalingsregeling? Geen zorgen. Bel ons gewoon even om je situatie persoonlijk te bespreken. We kijken graag met u naar de beste oplossing.

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

Je kunt online geen extra betalingsregeling toevoegen of je huidige regeling aanpassen. Wil je iets aanpassen of is je situatie gewijzigd? Neem dan altijd contact met ons op via 0800 023 12 90 voor verdere hulp.

In Mijn PZP werken we met vaste termijnen en regels. Daarom kan het zo zijn dat je online niet een passende betalingsregeling kunt afsluiten. Heb je een ingewikkelde situatie die om een persoonlijke oplossing vraagt? Neem dan contact met ons op via 0800 023 12 90.

Als je een termijn van je betalingsregeling, je premie of andere rekening naast je regeling niet hebt betaald, stopt helaas je regeling. Neem contact met ons op via 0800 023 12 90 om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Dat klopt, je kunt alleen je eigen risico gespreid betalen als je niet voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen.

Hoe hoger je vrijwillig eigen risico, hoe minder premie je betaalt. Dit kan voordelig klinken, maar het vrijwillig eigen risico komt bovenop het verplicht eigen risico. Maak je dus zorgkosten die onder het eigen risico vallen? Dan betaal je ook meer voor je eigen risico. Daarom is het verstandig om alleen voor een vrijwillig eigen risico te kiezen als je dit bedrag kunt missen.

Voor de regeling gespreid betalen van het eigen risico kun je dus alleen kiezen met het verplicht eigen risico. Dit geldt ook voor het aanvragen van een betalingsregeling voor zorgkosten die onder het eigen risico vallen.

Je kunt een betalingsregeling aanvragen als je een rekening ontvangt en deze liever in delen wilt betalen. Dit gebeurt dus achteraf.

Bij gespreid betalen van het eigen risico maak je een keuze vooraf. Dit kan bijvoorbeeld omdat je hoge zorgkosten verwacht in het komende jaar. Je vraagt het gespreid betalen van je eigen risico dus aan vóórdat je al een rekening hebt ontvangen. Zo betaal je het eigen risico voor dat jaar vooruit in 10 gelijke termijnen. Heb je aan het einde van het jaar niet je (gehele) eigen risico gebruikt? Dan storten wij het (te veel betaalde) bedrag terug naar je rekening.

Nog vragen? We zijn er voor je