Vind zelf snel een antwoord op je vraag

Om je zo goed én snel mogelijk te helpen, hebben we de meestgestelde vragen op een rijtje gezet. Zo kun je zelf gemakkelijk je antwoord vinden. Staat je vraag er niet tussen? Dan helpen we je graag verder via onze live chat in de PZP app.

Betalen en declareren

Als je een nota bij ons indient via de PZP app of via Mijn PZP, dan kan je via Mijn PZP controleren of de nota door ons is ontvangen. Hier verschijnt je nota uiterlijk 30 minuten na het indienen onder ‘Mijn berichten’ (je ziet hier geen details van de nota, je ziet alleen dat deze is ingediend). Nota’s die hier staan, zijn bij ons aangekomen en worden zo snel mogelijk afgehandeld. Wij verzoeken je om je nota niet opnieuw bij ons in te dienen.

 

 De verwachte verwerktijd is voor het grootste deel van de nota’s 5 werkdagen.

 

Zodra de nota verwerkt is, zie je deze in Mijn PZP onder Mijn zorgkosten en ontvang je bericht over de vergoeding.

Geldzorgen zijn niet fijn. Daarom helpen we u op verschillende manieren als u een rekening niet kunt betalen. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling, of met advies op maat.

Er zijn 3 verschillende kosten bij de apotheek: terhandstellingskosten, kosten voor een begeleidingsgesprek en extra kosten. Bekijk wat deze kosten inhouden.

U kunt uw declaratie bij ons indienen via de PZP app, Mijn PZP, of per post. Lees hoe dit precies werkt.

Lees meer over betalen

Zorg en vergoedingen

Als je zorg nodig hebt, is het fijn als je zorgverlener goed bij je past. Met de PZP Zorgvinder vind je eenvoudig een zorgverlener bij je in de buurt.

  1. Vul de zorgsoort in
  2. Vul je postcode of woonplaats in

Zie direct welke zorgverleners bij je in de buurt zitten en of je behandeling hier vergoed wordt. En bekijk of andere patiënten tevreden zijn.

Als je net een diagnose hebt gekregen, komt er veel op je af. We kunnen ons voorstellen dat je vol vragen zit. Bijvoorbeeld over de behandeling die je moet kiezen. Breng eenvoudig al je opties in kaart met de Keuzehulp. En bespreek de uitkomsten met je behandelaar. Zo kun je samen de behandeling kiezen die het best bij je past.

We hebben voor ziekenhuiszorg afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid. Kunt u door een wachtlijst niet (snel) terecht bij de zorgverlener van uw voorkeur? We kijken graag voor u of wachtlijstbemiddeling mogelijk is.

Log in via Mijn PZP of in de PZP App voor je persoonlijke vergoeding. Of bekijk je vergoeding op de vergoedingenpagina op onze website.

Lees meer over je vergoedingen

Zorgverzekering

Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie, zoals samenwonen, de geboorte van jouw kind of het overlijden van een naaste? Je kunt dit 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgeven via Mijn PZP.

Heb je voor 1 januari 2024 je oude zorgverzekering opgezegd? Dan kan je tot 1 februari een nieuwe zorgverzekering kiezen. Wil je een pakket dat goed aansluit op je leven? Denk dan eens na over je persoonlijke situatie, en hoe deze misschien verandert in 2025. Ga je bijvoorbeeld meer sporten, denk dan eens aan extra fysiotherapie in je pakket. Is je zicht verminderd, dan kan een vergoeding voor een bril of lenzen fijn zijn. Wat er ook gebeurt, we hebben altijd wel een aanvullende verzekering die bij je past. En kom je er zelf niet uit? Dan helpen we je graag.

  1. Bekijk en vergelijk onze pakketten
  2. Vul je gegevens in
  3. Kies de ingangsdatum

 

Sluit je vóór 1 januari je zorgverzekering bij ons af? Dan zeggen wij je oude verzekering voor je op.

Ja, dat kan! Als je het eigen risico van € 385 liever niet in één keer betaalt, kan je dit bedrag in termijnen betalen. Je betaalt dan 10 keer € 38,50 per maand. En maak je je eigen risico niet op? Dan krijg je het te veel betaalde bedrag weer terug. Lees meer over gespreid betalen.

Wil je gespreid betalen aan zetten? Regel dit dan vóór 1 februari via Mijn PZP.

Ja, dit klopt. Als je jouw zorgpremie wil betalen via automatische incasso, dan vragen we je om via AcceptEmail 1 cent aan ons over te maken. Hiermee geef je ons toestemming om jouw premie automatisch van je rekening af te schrijven. En je bevestigt direct je identiteit. Geen zorgen, je krijgt de 1 cent direct na de bevestiging weer terug.

Let op: we vragen dit alleen als je een zorgverzekering afsluit via een externe partij, zoals een vergelijkingswebsite. Als je jouw zorgverzekering bij ons afsluit, krijg je deze AcceptEmail dus niet.

Je kunt online een zorgverzekering kiezen en je premie berekenen zodra de nieuwe premies bekend zijn (half november). De nieuwe verzekering gaat dan op 1 januari in.

Wil je overstappen naar PZP? Zeg dan je oude verzekering uiterlijk op 31 december van het lopende jaar op. Dan kan je tot 1 februari van het nieuwe jaar een zorgverzekering bij ons afsluiten. Je nieuwe zorgverzekering gaat dan in per 1 januari van het nieuwe jaar.

Wij regelen de opzegging voor je als je vóór 1 januari van het nieuwe jaar onze zorgverzekering aanvraagt. Als je tussen 1 januari en 1 februari onze zorgverzekering aanvraagt, dan moet je zelf je opzegging regelen.

Soms kan je al eerder overstappen, bijvoorbeeld als je 18 jaar wordt.

Wat is het verschil tussen een eigen bijdrage en het eigen risico? Het eigen risico en de eigen bijdrage lijken op elkaar. Beide zijn kosten die je zelf betaalt, maar ze zijn niet hetzelfde. Het eigen risico is het bedrag dat je eerst zelf betaalt voordat je een vergoeding krijgt voor je zorg. In 2024 is het verplicht eigen risico € 385 per jaar. Bij de eigen bijdrage betaal je voor sommige zorg een deel van de kosten zelf. De overheid stelt de hoogte en de zorgsoorten van de eigen bijdrage vast. Meer weten? Lees het hier.

Lees meer over je zorgverzekering

Snel en gemakkelijk zelf je zorgzaken regelen met de PZP app

Geen antwoord op je vraag? Regel het via de chat in de PZP app. Van chatten met een medewerker tot vergoedingen inzien, snel een rekening declareren of je zorgkosten bekijken. Met de PZP app doe je dit eenvoudig en snel.

Download de app
Chat met ons via de App