Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling

Zoek je een zorgverlener of zijn er voor jouw zorg lange wachttijden? Wij staan voor je klaar. Met persoonlijk advies en onze Zorgvinder begeleiden we je naar een passende zorgverlener. Heb je te maken met lange wachttijden? Het PZP Zorgteam kijkt graag waar je sneller terecht kunt voor jouw zorg. Ontdek direct je opties.

Zo helpt wachtlijstbemiddeling

Er zijn regels over de maximale wachttijden in de zorg. Moet je langer wachten? Dan heb je recht op hulp bij het vinden van een andere zorgverlener. Dat heet wachtlijstbemiddeling. Je kunt dit aanvragen voor jezelf of voor een naaste. 

Wanneer kun je bemiddeling aanvragen? 

Als PZP-verzekerde kun je wachtlijstbemiddeling aanvragen als je een doorverwijzing hebt én de wachttijd voor je zorg langer is dan de landelijke norm. Je kunt bemiddeling aanvragen als:

  • Je op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, geestelijke gezondheidszorg (GGZ), wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of voor thuiszorg in de laatste levensfase.
  • Je niet kunt worden ingeschreven bij een huisarts of kraamzorginstelling omdat er geen plaats is.
  • Je niet terecht kunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg.

Hoe vraag je wachtlijstbemiddeling aan?

Voor ziekenhuiszorg en GGZ kun je direct online bemiddeling aanvragen. Leg de situatie zo compleet mogelijk uit. Dan kunnen we je het snelst helpen.

Heb je wachtlijstbemiddeling nodig voor de huisarts, kraamzorg, wijkverpleging, GZSP, thuiszorg in de laatste levensfase, instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg? Bel het PZP Zorgteam via (013) 593 83 10

Hulp bij andere zorg

Wacht je op zorg uit de basisverzekering die hierboven niet genoemd is? En is de wachttijd langer dan de landelijke normwachttijd? Dan helpen wij je uiteraard ook graag bij het vinden van een passende zorgverlener. Zoek zelf een zorgverlener in de buurt of neem contact op met het Accountteam PZP via 0800 023 12 90.

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

Als je zorg nodig hebt, wil je graag zo snel mogelijk geholpen worden. Daarom zijn er landelijk afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid in de zorg. Deze afspraken noemen we treeknormen. We hebben deze voor je op een rijtje gezet.

Je kan in de PZP Zorgvinder zoeken naar een andere zorgverlener. Soms zie je daar ook wat de wachttijd is, maar je kunt dit het beste opvragen bij de zorgverlener zelf. Controleer altijd even of de zorgverlener een contract heeft voor jouw zorg.

Kan je geen zorgverlener met contract vinden waar je sneller terecht kan? Dan helpt het Zorgteam je graag.

Als je kiest voor een niet-gecontracteerde zorgverlener, kan het zijn dat je minder vergoed krijgt. Bijvoorbeeld bij de Zorgbewustpolis of de Zorg-op-maatpolis. Heb je de Zorgvariatiepolis en gaat het om GGZ of verpleging en verzorging? Dan krijg je ook minder vergoed. Lees meer over zorgverleners zonder contract. We helpen je daarom graag met het vinden van een gecontracteerde zorgverlener waar je sneller terecht kan.

Vaak vindt het Zorgteam een plekje bij een zorgverlener met contract. Toch kan het soms zo zijn dat ze je alleen kunnen bemiddelen naar een zorgverlener zonder contract. Omdat je dan niet de mogelijkheid hebt om naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan, vergoedt PZP 100% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Je moet hiervoor wel toestemming hebben van het Zorgteam.