Sneller geholpen met wachtlijstbemiddeling

Moet je lang wachten op een behandeling? Misschien kan je ergens anders sneller terecht. De adviseurs van het zorgteam zoeken het graag voor je uit.

Bellen mag natuurlijk ook 013 593 83 10
Twee personen in gesprek

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Voor wachttijden in de zorg zijn landelijke normen afgesproken. Soms is die wachttijd langer dan die norm. Je kunt dan wachtlijstbemiddeling aanvragen, ook voor je naaste. De adviseur van het zorgteam kijkt dan waar je sneller terecht kunt.

Je kunt wachtlijstbemiddeling aanvragen als...

  • Je verzekerd bent bij PZP
  • Je op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ), wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of thuiszorg in de laatste levensfase.
  • Je je niet kunt laten inschrijven bij een huisarts of kraamzorginstelling omdat er geen plaats is.
  • Je niet terechtkunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg.
  • Je een doorverwijzing hebt voor de zorg die je nodig hebt.
  • De wachttijd langer is dan de landelijke normwachttijd. Is de wachttijd korter dan deze norm? Dan kan wachtlijstbemiddeling u helaas niet verder helpen.

Zó werkt wachtlijstbemiddeling

  1. Vraag het PZP zorgteam om hulp

    En leg je situatie uit.

  2. Wij zoeken uit of wachtlijstbemiddeling mogelijk is

    En houden rekening met je wensen.

  3. We bespreken samen de mogelijkheden en helpen je verder

    Het zorgteam belt je hierover.

Vraag wachtlijstbemiddeling aan

Voor ziekenhuiszorg en GGZ kun je bemiddeling aanvragen via één van de links hieronder. Leg de situatie zo compleet mogelijk uit. Dan kunnen we je het snelst helpen. Heb je bemiddeling nodig voor een andere zorgsoort die hierboven staat genoemd, of neemt u liever telefonisch contact op? Bel dan het PZP Zorgteam (013) 593 83 10

Het PZP Zorgteam neemt binnen 5 werkdagen contact met je op.

Hulp bij andere zorg

Wacht je op zorg uit de basisverzekering  die hierboven niet genoemd is, maar is de wachttijd wel langer dan de landelijke normwachttijd? Dan helpen wij je ook graag bij het vinden van een passende zorgverlener. Neem hiervoor contact op met het accountteam PZP: 0800 023 12 90.

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

PZP maakt afspraken met zorgverleners over hoe snel je bij hen terecht moet kunnen. We hebben deze voor je op een rijtje gezet.

Je kan in de PZP Zorgvinder zoeken naar een andere zorgverlener. Soms zie je daar ook wat de wachttijd is, maar je kunt dit ook opvragen bij de zorgverlener zelf. Check wel even of de zorgverlener een contract heeft voor jouw zorg.

Kan je geen zorgverlener met contract vinden waar je sneller terecht kan? Dan helpt het Zorgteam je graag.

Bij een online psycholoog kan je snel beginnen met je behandeling. Dat is nét zo persoonlijk als een gewone behandeling, maar dan vanuit thuis.

We helpen je graag met het vinden van een gecontracteerde zorgverlener waar je sneller terecht kan. Daarvoor neemt je contact op met het PZP Zorgteam. Vaak vindt het PZP Zorgteam plek bij een zorgverlener met contract, maar soms kunnen ze je alleen bemiddelen naar een zorgverlener zonder contract. Omdat je dan niet de mogelijkheid hebt om naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan, vergoeden we 100% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Je moet hiervoor toestemming hebben van het PZP Zorgteam.

Kies je er zélf voor om naar een zorgverlener zonder contract te gaan? En heb je de Zorgbewustpolis of de Zorg-op-maatpolis? Of de Zorgvariatiepolis en gaat het om GGZ of verpleging en verzorging? Dan krijg je minder vergoed.