Valse berichten in omloop: zo herken je ze

Regelmatig zijn er valse e-mails en sms-berichten in omloop die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. In deze berichten wordt aangegeven dat er een betalingsachterstand is bij PZP die op zeer korte termijn moet worden voldaan.

Vreemd bericht

Heb je een vreemd sms'je gekregen over een betalingsachterstand? Of een e-mail waarin wordt gevraagd om een betaling te doen? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse berichten. Zo herken je ze.

Valse e-mails

Valse e-mails zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Daarom is het belangrijk om zeer voorzichtig te zijn. Controleer altijd:

  • In Mijn PZP of er sprake is van een betalingsachterstand. In het tabblad ‘mijn berichten’ of via het tabblad ‘mijn gegevens’ bij ‘openstaande rekeningen’ kan je zien of het klopt dat je openstaande rekeningen hebt.
  • Je persoonlijke relatienummer.

 

PZP zal nooit vragen om een betalingsachterstand op zeer korte termijn te voldoen. Twijfel je nog steeds, neem dan contact op met onze klantenservice.

Heb je het bedrag al betaald? Dan adviseren wij je om aangifte te doen bij de politie.

Valse sms'jes

Wij zullen nooit per sms-bericht contact met je opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen. Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens PZP sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van PZP en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. PZP verzendt deze berichten nooit zelf.

In de sms-berichten van GGN:

  • wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kan je controleren).
  • zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL).
  • worden nooit rekeningnummers genoemd.
  • lees je dat GGN de afzender is.

Valse telefoontjes

Wij zullen nooit telefonisch contact met je opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Meld verdachte situaties

Krijg je een bericht of een telefoontje dat je niet vertrouwt? Neem dan meteen contact met ons op.